V návalu zpráv o chystaném návratu Shelby GT500 tak trochu zaniklo představení nového modelového roku jeho menšího brášky, GT350. A je to velká škoda, protože, ruku na srdce, nadšení z GT500 je živeno hlavně emocemi a kultem. Na druhou stranu, nabídka Fordu ohledně Mustangu už je tak široká, že orientace v ní je trochu náročnější. A navíc, největší výhoda tohohle poníka je přece v jeho variabilitě. I ze základního modelu GT můžeme postavit bestii, která dokáže směle konkurovat i GT500. A vy víte, že právě úpravy jsou naší hlavní výsadou. I náš speciál ME750R jsme postavili na “obyčejné” verzi. Ale to jsme trochu odbočili.
Aby toho nebylo málo, na trhu existuje kromě nového modelového roku GT350 a nové GT500 ještě vylepšená verze GT s Performance paketem Level 2, zkráceně PPL2, kterému se začalo přezdívat Baby GT350. Všechna auta si nyní představíme jako tři varianty z továrny Fordu. Jako alternativu k tomu vás seznámíme s úpravami našeho speciálu ME750R, které jsou dostupné pro jakékoliv “obyčejné” GT. Aby byl přehled kompletní, řekneme si něco ještě i o Bullittovi a California Special.
Shelby GT350, hodný poník v provozu, plnokrevník na dráze
Hlavní motivací Fordu pro GT350 je stvořit vůz, který dokáže dát rovnováhu mezi výkon a ovladatelnost vozu. Důraz je tedy kladen na jízdní vlastnosti. Rozdílný je hlavně motor “Voodoo”. Jedná se o osmiválec do V (jak bývá zvykem) o obsahu 5.2 l. Velkou konstrukční změnou je použití ploché klikové hřídele namísto klasické. Ta je lehčí, lépe vyvážená, hodí se více do vysokých otáček, ovšem je trochu hlučnější, což pocítíte hned, jak šlápnete třistapadesátce na plynový pedál. Toto konstrukční řešení se běžné používá v závodních autech a luxusních supersportech Ferrari nebo McLaren. Převodovka je manuální TREMEC TR-3160 s redukovanou hmotností. Auto bylo výrazně odlehčeno díky použití mnoha hliníkových komponentů. Standardem je Track Pack, tedy okruhový paket, který obsahuje Recaro sedačky, podvozek MagneRide, Driver Control System, zesílený chladič oleje, zesílený chladicí systém oleje převodovky a diferenciálu, zesílené přední sportovní pružiny a výraznější zadní spoiler. Kouzlo systému MagneRide spočívá v neustálém čtení povrchu vozovky přes mnoho senzorů, podle kterých se pak celý podovozek (tlumiče, vzpěry, pružiny…) okamžitě automaticky přenastavuje. Zadní náprava je víceprvková s nezávislým zavěšením a součástí je i samosvorný diferenciál Torsen. Kompletní popis najdete po kliknutí na obrázek vozu. Karoserie prošla faceliftem a je na ní vidět vývoj, který auto prodělalo v aerodynamickém tunelu, snaha Fordu tedy není pouze estetická.
Motor: 5.2 V8 Voodoo s plochou klikovou hřídelí.
Výkon: 530 HP.
Točivý moment: 582 Nm.
Zrychlení: 0-100: 4,1 s.
Maximální rychlost: 296 km/h.
Váha: 1 706 kg.
Cena: kolem 1 950 000,- bez DPH.
PPL2, žádná kurýrní služba, ale baby GT350
PPL2 není renovovaná kurýrní služba, ale zkratka pro Performance Package Level 2. V zásadě se tedy nejedná o celou verzi, ale vzhledový a výkonový paket přímo z výroby Fordu, který z “obyčejného” GT dostane hodně muziky za málo peněz. Jak název napovídá, pakety jsou k dispozici dva. Performance Package jako takový a Level 2. Performance Package je dodáván ke coupé i ke cabriu, k manuálu i automatu, ale je hlavně o vzhledu, a tak se budeme věnovat právě spíš Levelu 2. Ten je možné objednat pouze pro coupé v manuálu. První, čeho si na něm určitě všimnete, je výrazné přední lízátko. Oproti GT350 je postavený na “Coyotu”, tedy na V8 s klasickou klikovou hřídelí. Součástí paketu je sportovní podvozek včetně stabilizátoru odpružení a kontroly stability, diferenciál Torsen, výztuha předního zavěšení, tlumiče MagneRide, šestipístkové brzdy Brembo, větší chladič, ukazatel hodnot motoru, tuning EPAS a ABS, no a samozřejmě ten agresivní nárazník a krásná kola. To vše z něj činí doslova “Baby GT350”, který může svému většímu bráchovi směle konkurovat.
Motor: 5.0 V8 Coyote s klasickou klikovou hřídelí.
Výkon: 480 HP.
Točivý moment: 569 Nm.
Zrychlení: 0-100: 4,2 s.
Maximální rychlost: 264 km/h.
Váha: 1 790 kg.
Cena: kolem 1 300 000,- bez DPH.
“Obyčejný” GT podle vašeho gusta
Jako homologovaný TÜV úpravce vozidel nesmíme samozřejmě vynechat možnost zakoupení “obyčejného” GT (a nebo jakéhokoliv jiného mustanga), ze kterého můžeme udělat… inu, co budete chtít. Jako ukázkový příklad si vezmeme ME750R, jedno z aut postavených na běžném GT, jehož výkon byl původně 460 HP. Samozřejmě, je to náš “signature” vůz, takže má i náš speciální polep, štítky a vyšívání interiéru, ale představme si na něm výkonové úpravy, kterými jsme auto dostali ještě daleko před GT350. Výkon je zajištěn kompresorem TVS 2650 ROUSH Performance o plnícím tlaku 18 PSI s naším originálním softwarem Unitesta. Všechny ty koně krotí šestipístkové brzdy Brembo RCP-6 s brzdovými destičkami Endless a plovoucími kotouči Unitesta (vpředu i vzadu), které sami vyvíjíme s homologací TÜV a které jsou o 4 a půl kilogramu lehčí než originál. Brzdy mají pasivní chlazení. Vše je postavené na stavitelném podvozku od Pedders s nezávisle stavitelným přepětím pružin, jízdní výšky i komprese tlumičů. Design je upraven bodykitem od firmy AirDesign, jehož součástí je i křídlo s přítlakem 150 kg nad 100 km/hod. Krásu brzdového systému jsme nechali vyniknout skrze tmavě šedá kovaná alu kola TSW 20″. Proces kování alu kol samozřejmě snižuje váhu, oproti lití však vykazuje mnohem větší pevnost a odolnost. Obuté jsou v závodních pneu Nokian, vpředu 255/35, vzadu 275/35. A jak je na tom auto teď? Posuďte sami:
Motor: 5.0 V8 Coyote s klasickou klikovou hřídelí a kompresorem ROUSH.
Výkon: 750 HP.
Točivý moment: 930 Nm.
Zrychlení: 0-100: 3,1 s.
Maximální rychlost: 264 km/h.
Váha: 1 800 kg.
Cena: kolem 1 600 000,- bez DPH včetně všech úprav.
Shelby GT500, velký kobří návrat, ale…
V letošním roce všichni fanoušci muscle cars vyhlíželi představení a jakoukoliv informaci o novém Shelby GT500, který se stal nejen mezi mustangáři ikonou číslo jedna. Ford se navíc netajil tím, že půjde o nejsilnější Ford vůbec. I my starší GT500 vlastníme a děláme s ní parádu, kudy chodíme (pardon, jezdíme), takže jsme samozřejmě byli jako na trní. Když bylo auto letos v Detroitu představeno, slibovalo něco úchvatného. Jeho vzhled prozrazoval, že bylo vyvíjeno v aerodynamickém tunelu a že to bude, no prostě jedním slovem, nářez. A také, že ano. Motor je 5.2 V8 Voodoo, ale tentokrát s klasickou klikovou hřídelí. A s kompresorem. Ve standardu je nabízen Torsen diferenciál s chlazením, sedmistupňová automatická dvoujspojková převodovka TREMEC, šestipístkové brzdy Brembo, nezávislé zavěšení zadní nápravy, Drive Control System, Launch Control (pouze na dráhu), mnoho jízdních módů, volitelný EPAS, MagneRide. Pokud je vůz ještě vybaven Carbon Fiber Track Packem, což z něj udělá naprostou okruhovou bestii (a pravděpodobně nemá moc smysl jej bez něj objednávat), tak se jedná opravdu o skvost.
Motor: 5.2 V8 Voodoo s klasickou klikovou hřídelí a kompresorem.
Výkon: 760 HP.
Točivý moment: 847 Nm.
Zrychlení: 0-100: zatím neznáme, sprint na čtvrt míle má zvládnout za 11 sekund.
Maximální rychlost: 290 km/h.
Váha: cca 1 920 kg.
Cena: kolem 3 000 000,- bez DPH.
Zdroj: Konfigurátor Ford Motor Company
760 koní! Kobra je zpět! Dokonce výkonější než supersportovní Ford GT. A nejen ten. Ve srovnání se Chevroletem Camaro ZL1 má Shelby GT500 o 110 koní víc, s Dodgem Challangerem Hellcatem o 53 koní, s Corvette ZR1 o 5 koní. Více koňmi se může pochlubit jen Dodge Challenger Hellcat Redeye o výkonu 797 koní a Demon o výkonu 840 koní. A oproti evropským autům jsou to také skvělá čísla, je o 70 koní silnější, než Porsche 911 GT2 RS, o 50 koní než Ferrari F8 Tributo i McLaren 720S a jeden koník navíc poráží i Lamborghini Aventador SVJ, což jsou vozy v naprosto jiné cenové kategorii.
Jenže je tu několik velkých ale. Jednak už od počátku se mluvilo pouze o automatické převodovce, a zatím je vůz opravdu nabízen pouze s ní. Uvidíme, zda se to ještě nezmění, ale i mluvčí Fordu se nechal slyšet, že manuální převodovka nebude, protože není žádný manuál a žádný řidič, který by zvládl ukrotit tolik koní (odkaz zde). Dalším problémem je maximální rychlost softwarově omezená na 290 km/h, ačkoliv to pro nás jako pro úpravce vlastně problém vůbec není. Ovšem zásadní jsou váha a cena. Vůz bude poměrně dost těžký, váha se blíží ke dvěma tunám, což mu může výrazně ubrat na ovladatelnosti. A cenu Ford sice zveřejnil ze začátku relativně příznivou (cca 1 700 000,- Kč v přepočtu) , jenže bohužel, u takto specifického vozu, na který se stojí fronty, je cena u běžných dealerů ještě navyšována nad ceníkovou. Auto do Evropy samozřejmě oficiálním Fordem distribuováno nebude a tak se jeho cena vystoupá snadno přes tři miliony.
Zdroj: Konfigurátor Ford Motor Company
Tenhle sen vám klidně splníme. Je jen na vás, kterou variantu zvolíte. Protože toužíte-li po výkonu a jízdních vlastnostech, prostě chcete hlavně jezdit a to i na okruhu, v zásadě Shelby GT500 nepotřebujete. Ale je-li vaše srdce bez něj zlomené a víte, že ho prostě strašně chcete, což chápeme, neváhejte nás kontaktovat.
Bullitt, filmový hrdina ve vaší garáži
Výčet vašich možností by nebyl kompletní bez zmínky o limitované edici Ford Mustang Bullitt. Dostává se i do ČR přes oficiální dealery v evropské verzi jako ostatní GTčka. Ale stejně jako u evropských verzí GT je i tato výbavově a výkonově slabší. My si tedy popíšeme tu americkou.
Bullittův případ je film se Stevem McQueenem z roku 1968. U příležitosti výročí tohoto filmu s nejslavnější automobilovou honičkou všech dob uvedl Ford na trh svoji limitovanou edici. Letos jde vůz do druhého modelového roku, jejich počet má být ale stále velmi omezený. Vůz je dodáván pouze s manuální převodovkou. Základem je opět klasický 5.0 Coyote, ale s několika změnami. Předně kompletní sání včetně manifoldu bylo převzato ze Shelby GT350, byla zvětšena škrtící klapka a motor byl vyladěn na 480 koní. Motor ve verzi pro Bullitt vyhrál v roce 2018 prestižní cenu společnosti Auto Wards, která každý rok oceňuje ty nejlepší motory. Jedním z vítězů roku 2018 byl i nový diesel z Fordu F-150, automobilka Ford se tak jako jediná umístila hned dvakrát. Samozřejmostí jsou opět tlumiče Magne Ride, šestipístková Bramba a různé jízdní režimy. V základu naleznete vyhřívané sedačky, které můžete změnit za závodní Recaro. Dodává se ve filmové tmavě zelené barvě. Můžete zvolit i černou, ale upřímně řečeno, ta by trochu popírala smysl celého vozu. Design je minimalistický, čistý, až strohý. Na přední masce tak nenajdete ani koníka, který chybí i slavnému předobrazu.
Motor: 5.0 V8 Coyote Bullitt
Výkon: 480 HP.
Točivý moment: 569 Nm.
Zrychlení: 0-100: 4,8 s.
Maximální rychlost: 260 km/h.
Váha: cca 1 790 kg.
Cena: cca 1 300 000,- bez DPH.
California Special, look slunné Kalifornie
A pro přehlednost poslední zmínka ještě o California Special, zkráceně CS, o které už jsme psali zde. Jedná se v podstatě jen o vzhledový paket pro coupé i cabria, který má kořeny již v šedesátých letech, kdy Ford poskytoval limitovavé edice jen pro své dealery v Kalifornii. Auto má jinou masku, boční nádechy a další designové prvky. Motoricky se ale jedná o běžné GT.