Lincoln, luxusní značka Fordu, je totéž, co Lexus pro Toyotu, ale zdá se, že v luxusu jde ještě dál.
Nestává se moc často, že by prototyp nějakého vozu šel v podstatě nezměněné podobě do výroby. Ale Aviator prostě není obyčejné auto. Po představení na výstavě v New Yorku auto způsobilo v tisku opravdu velký ohlas. A tak… šlo do výroby opravdu v téměř nezměněném stavu.
Lincoln Aviator Prototype – By Jengtingchen
Jednou z prvních věcí, která veřejnost na voze zaujala, je bezpochyby design. Ten je na tak velké auto velmi střídmý, přesto snadno zapamatovatelný, nevšední. Karoserie působí kompaktně, nikoliv jako rozměrná vojenská technika. Vyvážené linie karoserie vytvářejí oku lahodící symetrický dojem. Všechno spolu příjemně ladí, nic nechybí ani nepřebývá. Ze dveří zmizel otvor pro klíč. Jako klíč totiž funguje mobilní telefon. Když se přiblíží majitel vozu, auto se odemkne. K detekci telefonu majitele auto využívá 11 senzorů, aby byl dokonale pokryt prostor kolem a uvnitř vozu. V okruhu asi 40 metrů od Aviatoru můžete přes aplikaci Lincoln Way ovládat ve voze zamykání dveří, otevírání oken, či troubení. Ve vzdálenosti do tří metrů od vozu se spustí uvítací sekvence, kdy auto zabliká a sníží se na nástupní výšku. Telefon ani nemusíte vytáhnout z kapsy. Přes mobil lze sledovat i mnoho informací o voze, či některé funkce (například navigaci) přímo ovládat. Wi-fi síť v kokpitu je samozřejmostí. Jakmile systém detekuje telefon majitele uvnitř vozu, umožní mu nastartovat. Pokud by se vám vybil telefon, či jste o něj přišli, vůz můžete odemykat pětimístným kódem, a startovat osmimístným. Stejně tak systém vygeneruje specifický kód, pokud chcete někomu vůz pouze půjčit. Samozřejmě, k dispozici jsou stále i běžné klíčky s dálkovým ovládáním, jak jsme běžně zvyklí.
Interiér hoden svému jménu připomíná kokpit luxusního soukromého tryskáče. V takové třídě nepřekvapí mnoho možností konfigurace vzhledu interiéru.
Auto nabízí štědrý prostor pro sedm cestujících. Na rozdíl od evropských vozů není třetí řada sedadel pouhou nouzí, ale plnohodnotným prostorem.
Motor je třílitrový šestiválec se dvěma turbodmychadly o výkonu 400 koní a točivém momentu 562 Nm. Lincoln nabízí zadokolku i pohon 4×4. Standardem je desetistupňová automatická převodovka. Po vzoru ostatních modelů je i zde karoserie celohliníková, a tedy i výrazně odlehčená. Druhou motorovou variantou bude plug-in hybridní verze tohoto šestiválce.
Samozřejmostí je opravdu nadstandardní výbava, jejíž součástí je bezpočet bezpečnostních prvků, které spolu kooperují na takové úrovni, že například vzduchové odpružení podvozku dostává informace od kamery sledující provoz na silnici, a automaticky se tak nastavuje podle stavu silnice. Kamera snímá hloubku výmolů a podvozek před nimi měkne. Na auto takových rozměrů se tak pohybuje velmi ladně a pohodlně.
Hodně chválený je v recenzích i paket Lincoln Co-Pilot 360 standardní už v základní výbavě. Jedná se o balíček bezpečnostních systémů obsahující monitorování mrtvého úhlu, hlídání jízdního pruhu, detekci chodců s automatickým brzděním, zadní kameru a automatická dálková světla. Nadstandardní Co-Pilot 360 Plus přidává ještě nouzové brzdění, adaptivní tempomat stop-and-go (přizpůsobený provozu ve městě) a aktivní udržování v jízdním pruhu. Tlačítka tempomatu a udržování jízdního pruhu se rozsvěcují pouze tehdy, pokud jsou tyto funkce zapnuté, aby nerozptylovala řidiče. Prekolizní systém umí nejenom automaticky aktivně brzdit, ale spouští i systém vyhýbání před kolizí, kdy by vám řízení mělo co nejvíce pomoci se vyhnout překážce. Auto disponuje i aktivním parkovacím asistentem, který kromě točení volantem umí i brzdit a přeřazovat z R na D a zpět. Řidič celou dobu drží tlačítko parkovacího asistenta jako pojistku proti poruše. Jakmile tlačítko pustí, vůz se zastaví.
Většina ovládacích prvků interiéru je umístěna v infotainmentu. Tomu dominuje 12,3 palcová obrazovka před řidičem se všemi ukazateli, a 10 palcový dotykový monitor uprostřed palubní desky
Co se týče rozměrů, podle amerického trhu se jedná o střední SUV, za velké SUV se považuje až Lincoln Navigator nebo Ford Expedition, ale musíme si uvědomit, že vnímání rozměrů v USA je úplně jiné, než v Evropě. Toto střední SUV má na délku 5 metrů, rozvor 3 metry, šířku bez zrcátek 2 metry a výšku 177 centimetrů. Je tak ještě o pár centimetrů větší, než Audi Q7. Dalšími evropskými konkurenty jsou tak BMW X7, Mercedes GLS a Volvo XC90. Úctihodná je přepravní kapacita vozu, která je kolem 2 778 litrů za prvními sedadly, 1 183 litrů za druhými sedadly a 518 litrů za třetími sedadly.
Konkrétní vůz, který je zrovna na cestě k nám, můžete vidět zde.