V angličtině slovo raptor označuje souhrně dravé ptáky jako je orel, sokol nebo sup. Latinské jméno malého chytrého dravého dinosaura velociraptora, kterého většina lidí zná díky Jurskému parku, znamená rychlý zloděj. Ford se se svým Raptorem odkazuje na obojí. V hlavách lidí ale tohle jméno dělá velké zmatky. Podobně protáčí panenky zaměstnanci u Land Roveru, když dokola lidem vysvětlují, že Range Rover je prostě jen model značky Land Rover, že je jich dokonce několik pod různými názvy, a že samotný Range Rover označuje toho největšího. V případě Raptoru je vysvětlení ale ještě jednodušší.
Co to tedy je?
Už jsme si zvykli na označení RS a ST u Fordu Focusu. ST, které znamená sport technology, je prostě sportovní varianta daného modelu, kterou v Evropě známe i u Fiesty, v USA je k dispozici ještě u Edge a Exploreru. Zjednodušeně, Raptor je off-roadová varianta daného modelu. Za vznikem verze Raptor stojí Ford SVT (Special Vehicle Team), divize automobilky, jejíž úkolem je vývoj speciálních verzí zavedených modelů. První generace Raptoru vznikla na Fordu F-150 v roce 2010. Snaha přizpůsobit nejoblíbenější auto Ameriky ještě více terénu je ale ještě o něco starší. Stejná divize vyvíjela předchůdce Raptoru v letech 1993-2004 na Fordu F-150 pod názvem SVT Lightning. Auto se lišilo (a dodnes liší) od základního modelu hlavně kompletním přepracováním podvozku, náprav, pružin, diferenciálu a kol. Motory byly nabízeny dva, 310 HP 5.4 V8 a 411 HP 6.2 V8. Raptor je prostě zvíře, jehož přirozeným prostředím je terén. Samozřejmě, auto je nápadné také výrazně dravějším designem, který pravděpodobně láká tolik lidí, kteří nakonec vůbec netuší, že se jedná o Ford F-150.
V dnešní době je na světě druhá generace Raptoru na Fordu F-150. Pro F-150 jako dlouhodobě nejprodávanější auto světa (o tento titul občas vede souboj s Toytou Corollou), nejprodávanější auto Ameriky a nejprodávanější pick-up vůbec, je poslední generace už třináctá (Vzpomeňte si na marketingové kampaně VW ohledně Golfu, které hrdě zdůrazňují, že tento model existuje dlouho. Tak Golf je v současnosti pouze v osmé generaci). První generace byla vyráběna od roku 1948 a od té doby se vyrábí F-150 nepřetržitě. Nová generace se liší od starších dvěma velkými inovacemi. Za prvé, je výrazně odlehčená, protože velká část karoserie je nově z hliníku. A za druhé, poprvé je dodávána i s dieselovým motorem. F-150 je prostě legendou americké automobilové kultury, ve které se odráží americký životní styl. Jako taková se ale nikdy, bohužel, nedostala na evropský trh. Ani ona, ani její ještě větší sourozenci z řady F-series. Na ty, na rozdíl od F-150, potřebujete už řidičský průkaz skupiny C.
F-150 Lariat 2019
F-150 je auto velmi přizpůsobivé a variabilní. Různé výbavy jí dávají jiný look, na což jsme zvyklí i u evropských aut, u F-150 je to ale mnohem markantnější. Můžete ji pořídit v různých typech kabiny a s různě dlouhou korbou.
F-150 Lariat Special 2019
A možná právě proto existuje u lidí tolik mýtů o F-150 Raptoru, který v současné generaci vypadá takto:
F-150 Raptor 2019
Stejně jako u jeho předchůdce je hlavní devizou auta kompletně přepracovaný podvozek. První, čeho si na něm ale lidi všimnou, je ten agresivní raptoří vzhled, výrazné oplastování a obří nápis FORD na mřížce chladiče. Motor je ale nově “jen” 3.5 V6 EcoBoost o výkonu 450HP. Toto rozhodnutí Fordu mnoho fanoušků kritizovalo, hlavně těch s představou, že americké auto musí za každou cenu mít osmiválec. Motor je to ale velmi silný a zdatný, Raptor jej sdílí i s Lincolnem Navigatorem. Cena auta se ale šplhá na 2 180 000,- bez DPH. Mnoho našich klientů tak často zjistí, že i když se původně zamilovali do divokého looku Raptoru, nakonec zvolí “obyčejnou” F-150, která je pro jejich využití a peněženku vhodnější. Raptor, to je prostě bestie do terénu, která něco stojí. A pokud opravdu bestii do terénu chcete, tak také stojí za to. Auto má tlumiče Fox Racing Shox 3.0 a disponuje Terrain Management systémem se šesti různými programy nastavení motoru, převodovky, kontroly trakce, ABS a kontroly stability. Má tři režimy tuhosti posilovače řízení. No a samozřejmostí je propracované ovládání diferenciálu, které kombinuje výhody spínaného režimu všech kol s klasickou mechanickou uzávěrkou. Systém umí sepnout pohon všech kol ještě dříve, než začne přední náprava prokluzovat. Na zadním diferenciálu je elektronická uzávěrka, vpředu figuruje diferenciál Torsen. Vůz si drží i vysoký standard výbavy uvnitř, je to prostě luxusní autíčko pro zábavu.
USA vs Evropa a Ranger jako malý brácha
Jak už bylo řečeno, Fordy F series v čele s Fordem F-150 se ale oficiálně do Evropy nedostanou. Evropský a americký Ford, to je zcela odlišný svět, který se snaží vyjít co nejvíce vstříc klientům s různými požadavky. Věřme produktovým specialistům Fordu, že vědí, co dělají. Ford F-150 jim na evropské poměry připadá jednoduše příliš velký a dokonce ani v oblibu pick-upu se na evropském trhu moc nevěřilo, přesto se, nebo právě proto, stal Ford Ranger, menší bráška Fordu F-150, po představení v Evropě na témže kontinentu nejprodávanějším pick-upem. Trochu to vypadá, jako kdyby Ford hodil Evropě alespoň ohlodanou kostičku a i na tu se Evropané vrhli, i když samozřejmě svou velkou roli v tom hrají i stále náročnější emisní předpisy pro Evropu.
Historie Rangeru je poměrně hodně složitá, do vývoje dříve zasahovala i Mazda, která tehdy s Fordem spolupracovala. Auto je v současné době prodávané i na americkém trhu, ale pozici F-150 nijak neohrožuje. Nemá ani jak. Oproti ní je to auto velmi malé a na svou velikost těžké, jedná se prostě o vůz jiného segmentu. Jejich zajímavé srovnání nejdete v tomto článku. V USA jsou v prodeji benzínové motory, v Evropě jen dieselové.
A tak jako znáte ST u Focuse i u Fiesty, rozhodl se Ford představit Raptora i pro Evropu. Nemohl to udělat logicky jinak než na Fordu Ranger. Tato varianta se prodává pouze tam, kde na trhu není Ford F-150, což je tah, který asi mluví za vše. V Americe by prodeje Rangera Raptora v konkurenci proti jeho velké Raptoří sestře nebyly nijak slavné, Rangera tam celkově kupují spíš lidé, kteří chtějí levnější pick-up a nevadí jim, že je menší a slabší. Prostě jim “stačí”. Proč by si tedy kupovali drahou verzi na blbnutí v terénu, když by mohli mít F-150?
Rangera jako takového tedy můžete koupit v USA, ale ve verzi Raptor je možné jej zakoupit pouze v Evropě. Dodáván je opět pouze v dieselu, jako čtyřválcový 2.0 EcoBlue Bi-Turbo. A to také nijak nenadchne. Design malého raptořího brášky je sjednocený s designem F-150 a i on má k dispozici v konfigurátoru exkluzivní barvu Ford Performance Blue, která oběma Raptorům prostě strašně sluší. A lidem se z ní rozklepávají kolena.
Ranger Raptor 2019
Snad vám tento článek udělá ve věcech trochu více jasno. My, jako dovozci amerických aut, pokud mluvíme o Raptoru, máme tím na mysli Ford F-150.